Landskaptv1 RTM keluar tajuk - Legasi Pemimpin Sarawak


Siaran langsung program landskaptv1 oleh RTM di TV1 mengupas tajuk legasi kepimpinan Negeri Sarawak semalam keluar tajuk dan akhirnya tidak membawa message yang sebenarnya.

Program landskaptv1 yang disiar secara langsung dari Negeri Sarawak semalam oleh RTM telah dikendalikan oleh En.Suhaimi dan Syed Munawar dengan menghadir dua orang ahli panel Dato' Idris Buang ahli Jawatankuasa tertinggi PBB dan Dr.Jeniri Amir penganalisa politik dari UNIMAS.
Program tersebut banyak membincang isu remeh temeh termasuk isu rasuah, sikap sombong bongkak yang dipetik dari facebook dan twitter on line tidak relevant dalam menganalisa legasi kepimpinan Sarawak.

Isu impak peralihan kuasa ini keatas landskap politik negeri Sarawak tidak disebut. Soal yang dibangkit oleh penonton ternyata pelajar dari Sabah dan Sarawak juga kurang relevant yang menyentuh mengenai isu kemiskinan dan rasuah kononnya yang diamal oleh Kerajaan yang dipimpin oleh Pehin Seri juga tidak relevant.

Menurut lapuran memang benar Sarawak dikatogerikan sebagai negeri yang ketiga miskin dalam Malaysia. Kalau dilihat Sarawak kaya dengan hasil sumber alam seperti minyak dan gas , kayu balak dan sebagainya tetapi rakyat masih didapati miskin terutama mereka yang berada diluar bandar. Dalam hal ini ahli panelist harus menyeru kerajaan dibawah kepimpinan baru untuk memberi tumpuan kepada gulungan ini dengan memantap program politik pembangunan kerajaan negeri yang dipelopori oleh Pehin Seri "go rural" dibawah Dasar Politik Pembangunan2.

Senerio Politik pada keseluruhannya tidak disentuh. Pergolakan dalam parti komponen SUPP , hasrat

kumpulan G5 untuk kembali kepangkuan SPDP dan perpecahan PRS sehingga wujud SWP juga kurang disentuh. Padahal Ketua Menteri baru kini bakal mewarisi pergolakan tersebut dan langkah yang wajar sepatutnya diambil oleh pucuk kepimpinan dalam isu ini dalam memantapkan Parti yang memerintah tidak disentuh.

Berbagai sentimen timbul kalangan rakyat terutama dari kalangan penduduk yang terbesar di Negeri Sarawak. Sentimen "Dayakism" dan kelayakan mereka untuk mengambil aleh teraju kerajaan tidak dipandang serious. Hasrat pergabungan SUPP /SPDP seolah tidak mempunyai impak atas pentadbiran kerajaan negeri jika ini menjadi kenyataan juga tidak diulas oleh para panelist.
Ketika Pehin Seri mengingati Ahli DUN dan Ahli MP menjauh diri dari parti perkauman dan berpegang atas konsep "Sarawak for Sarawakian " juga tidak diperpanjangkan kepada penonton. Apakah ianya satu peringatan untuk rakyat Sarawak membantah kemasukan UMNO keSarawak juga tidak diperpanjangkan oleh ahli Panelist. Dan pendirian yang bakal diambil oleh pucuk kepimpinan
menurut ahli Party.

Masyarakat sibil dan netizen terus mengikuti perkembangan ini dengan penuh minat. Ahli Panelist harus mengajak rakyat memberi Tan Sri Adenan 100 hari untuk rakyat menilai corak pentadbirannya. Sudah tentu akan memfokus keatas pembangunan infrastruktur , ekonomi , sosial ,pendidikan,keselamatan sebagai tumpuan utama. Hubungan pucuk kepimpinan dengan kerajaan persekutuan harus ambil berat mengenai hal dana pembangunan negeri yang mencukupi termasuk kenaikan royalti minyak dan gas yang diwar warkan oleh rakyat.

Walau bagaimana pun saya mengambil kesempatan ini untuk mengucap tahniah kepada YAB TS Adenan Satem dilantik sebagai Ketua Menteri Dan Pehin Seri sebaga TYT yang baru. Semoga Sarawak terus maju dibawah naugan mereka tambahnya.


Comments