Guru Inggiris Perempuan Sarawak diberi tekanan kerja dan dibuli oleh Guru Besar- Negeri Sembilan




Seorang Guru inggiris perempuan dari Sarawak yang sudah berkhidmat lebih sepuluh tahun mengajar disalah sebuah Sekolah Kebangsaan Negeri Sembilan diberi tekanan kerja melebihi had dan dibuli oleh pihak Pentadbiran Sekolah disebabkan anak beliau terlibat dalam seni lakonan.

Guru tersebut mempunyai seorang anak perempuan yang terlibat dalam seni lakonan sinetron. Pelakon kanak kanak tersebut mempunyai bakat dalam seni lakonan dihalang oleh Guru Besar dan Pentadbir supaya jangan terlibat dalam seni lakonan sebab katanya pihak kementerian tidak mengalak kanak kanak terlibat dalam seni lakonan walaupun ianya boleh dianggap satu bakat seni yang boleh digilap.

Oleh kerana untuk meneruskan mengembang bakat anak nya Guru berkenaan terpaksa memindahkan anaknya dari sekolah tersebut ke Cheras Kuala Lumpur. Kerana langkah tersebt Guru dari Sarawak itu terus diberi tekanan kerja yang bukan bukan dan dibuli kesatu tahap yang melebihi etika kerja kerana marah atas tindakan ibu pelakon tersebut.

Guru berkenaan memohon pindah untuk mengikuti suami yang berkerja di KL dan anak nya ke Cheras Kuala Lumpur juga dihalang oleh Guru Besar berkenaan. Guru tersebut juga memohon cuti tanpa gaji juga dihalang oleh Guru Besar.

Secara tidak langsung guru  tersebut menghadapi tekanan jiwa dan secara tidak lansung tindakan Gru Besaqr adalah hanya bertujuan untk memaksa guru inggiristersebut  untuk melepas jawatan dari perkhidmatannya.  Satu tindakan zalim dan kejam oleh pihak pentadbir sekolah. Pihak kementerian Pendidikan wajib campur tangan dalam isu tersebut demi menyelamat kerjaya dan memidah guru tersebut ke sekolah yang lain dengan segera.

Comments

  1. I can't believe this...if this story s true. We live in the 21st century, not in the pond of the feudal old time.

    ReplyDelete

Post a Comment